Het leiderschap van de nummer 2

Door Arjan Hamberg | Leiderschap

Het leiderschap van de nummer 2 - volgerschap, persoonlijk leiderschap - Lumax Producties

Het begrip leiderschap is verweven met zoveel verwachtingen en betekenissen en is daardoor misschien wel het meest overschatte concept van deze tijd geworden. In alle discussies over dienend leiderschap, situationeel leiderschap en visionair leiderschap blijft een belangrijke rol onderbelicht: die van de nummer 2.

Een paar weken geleden attendeerde Glenn Bijvoets mij op het You Tube filmpje How to start a movement? Leadership lessons from Dancin Guy:

Het filmpje laat zien wat de rol van de leider is in het ontstaan van de beweging, maar ook hoe de eerste volger, de nummer 2, uiteindelijk de beweging verder brengt.

Natuurlijk heeft de leider moed nodig om alleen iets te beginnen en er misschien belachelijk uit te zien. Wanneer de nummer 2 zich bij deze verandering aansluit, laat hij aan de anderen zien hoe makkelijk het is om te volgen. Hij maakt, in de woorden van Derek Sivers, van de ‘lone nut’ een leider. De leider heeft deze nummer 2 dan al als gelijke welkom geheten in zijn verandering.

Lees verder

Storytelling: wat vraagt het organisatieverhaal van jou?

Door Karin Tempelaar | Communicatie

Storytelling: wat vraagt het organisatieverhaal van jou? - beleidscommunicatie, verandercommunicatie - Lumax Producties

Uit elke organisatie stijgt een geroezemoes op. Dat zijn de verhalen die worden verteld, aan de medewerkers, de klanten, de leveranciers. En al deze verhalen voeden de cultuur van de organisatie, zijn onderdeel van de storytelling.

Reden voor leidinggevenden en organisatieadviseurs om regelmatig hun oor te luisteren te leggen, om in het geroezemoes af te stemmen op de afzonderlijke verhalen en daarmee te zoeken naar het grotere verhaal.

Daarbij gaat het niet alleen om corporate storytelling, het ‘officiële’ verhaal van je organisatie dat je kunt herleiden uit de missie en visie. Ook de alledaagse gesprekken – de microstories – die medewerkers met elkaar hebben, spelen een belangrijke rol. Denk daarbij aan:

  • Wat mensen elkaar vertellen tijdens een borrel;
  • Welke meer persoonlijke zaken mensen met elkaar delen onder werktijd;
  • Welke ervaringen gedeeld worden tijdens vergaderingen of brainstormsessies.

Dit soort gesprekken zijn interessant voor de organisatiecultuur vanwege het onderwerp of de personages. Andere belangrijke aspecten van deze verhalen zijn: de verspreiding van verhalen, al dan niet via de ‘officiële’ geschiedschrijving van de organisatie.

Op basis van deze drie elementen – onderwerp, personages, verspreiding – krijg je een beeld van de organisatiecultuur en kun je je eigen rol daarin bepalen.

Om je goed voor te bereiden op je eigen rol, bekijken we eerst de drie genoemde elementen.

Lees verder

Hoe maak ik van mijn bedrijf een waardegedreven organisatie?

Door Karin Tempelaar | Mens & Organisatie

Het boek De waarde(n) van mijn bedrijf – Zo verander of creëer ik een organisatiecultuur van Richard Barrett helpt je om deze vraag te beantwoorden. Je zou niet de eerste zijn die dat doet: honderden andere bedrijven in tientallen landen gingen je in de afgelopen decennia ook voor. En met succes, zoals blijkt uit de ervaringen van Durabrik en de testimonials in het boek en op de website van Richard Barrett.

Een eerder artikel over de ervaringen van Rachel De Rudder en Durabrik was voor mij de aanleiding om het boek van Barrett te lezen. Aan de ene kant gaat het redelijk snel: het boek bevat nog geen 200 pagina’s, waarvan bovendien veel ruimte wordt ingenomen door tabellen en figuren. Echt makkelijk was het toch ook weer niet door de hoge mate van abstractie en de complexiteit van de theorie.

In deze boekbespreking geef ik een korte samenvatting van de inhoud.

Lees verder

Mannen en vrouwen en organisatiecultuur

Door Karin Tempelaar | Mens & Organisatie

Mannen en vrouwen en organisatiecultuur - diversiteit, inclusie - Lumax Producties

Van alle mogelijke vormen van diversiteit lijkt de verhouding man-vrouw het meest overzichtelijk. Er zijn immers maar twee mogelijkheden: mannen en vrouwen. Een glijdende schaal is er niet, in ieder geval volgens de Burgerlijke Stand.

Duik je wat dieper in het onderwerp, dan blijkt de overzichtelijkheid maar schijn. Een zoekopdracht in Google naar ‘verschillen tussen mannen en vrouwen’ levert meer dan 10 miljoen resultaten op.

In dit artikel laat ik de neurologische, biologische en seksuele verschillen (of overeenkomsten) voor wat ze zijn en concentreer ik me op verschillen op de werkvloer.

Bedrijven zijn gemaakt door en voor blanke mannen

De meeste organisaties zijn gestructureerd om te voldoen aan de behoeften en ambities van mannen:

  • een steeds hogere positie bereiken in de hiërarchie: salarisgebouwen, functiewaardering, het aantal medewerkers onder je;
  • een grotere zichtbaarheid van de invloed: leaseauto’s, het aantal vierkante meters van je kantoor, individuele bonussen

Lees verder

1 3 4 5