Waarde

Over leiderschap zijn boeken vol geschreven. Deze beantwoorden meestal niet de vraag wat het resultaat van leiderschap is of moet zijn. Wat moet leiderschap de organisatie brengen? In dit artikel beantwoordt Arjan Hamberg deze vraag, niet vanuit instrumenten of stijlen maar vanuit de opbrengst voor de organisatie en de mensen.

Dossier: 

Onderwerpen: 

De artikelen over het hoe en waarom van duurzaam HR leverden ook nog een mooie discussie op over het belang van Wat, Hoe en Waarom. 

Dat waarom als het erop aankomt het belangrijkste is, vormt de kern van het filmpje. Het laat het eind zien van een aflevering van de BBC-serie Wallander, een prachtige verfilming van Henning Mankell's detectives. Het is het moment waarop Kurt Wallander weet wat er gebeurd is en hoe het gebeurd is. Kurt weet nog niet waarom en dat blijkt het belangrijkste deel van hele puzzel te zijn.

De dader wil trouwens maar al te graag vertellen waarom hij deed wat hij deed, welke gedachte er achter zijn daden zit. De dader en de detective zijn verbonden in het waarom

Dossier: 

Onderwerpen: 

HR worstelt al vele jaren en binnen vele organisaties met zijn strategische positionering. Ik heb me vaak afgezet tegen die discussie en ik beschouw het nog vaak als nauwelijks constructief navelstaren. Maar hoe buig je deze worsteling om naar een waardevolle, strategische bijdrage?

Duurzame inzetbaarheid

Neem het actuele thema van duurzame inzetbaarheid. In dit dossier ziet HR zich geconfronteerd met twee belangrijke elementen die raken aan de strategische positionering:

  • de persoonlijke rolopvatting van HR-professionals: voor wie ben je er? Voor de organisatie (die ook aan de HR-professional een salaris betaalt) of voor de mensen, voor het personeel. De & tussen P en O verengt zich soms tot het niveau van pleisters plakken en ontzorgen van management en medewerkers. Het biedt HR-professionals soms het prettige gevoel iets voor andere mensen, collega’s, te kunnen betekenen. Maar is dat de reden waarom je ooit voor het vak hebt gekozen?
  • het rendement van HR: duurzame inzetbaarheid biedt de strategisch georiënteerde HR-professional mogelijkheden om zijn vakgebied in een business context te plaatsen. Hoe blijven we immers rendement houden op loonwaarde en hoe zorgen we ervoor dat mensen “beter” of “slimmer” worden door het werk dat ze doen? Een krimpende beroepsbevolking en complexere marktvragen dagen ondernemingen uit om te zoeken naar nieuwe businessmodellen en daar kan HR een belangrijke bijdrage leveren.

HR paradox

Dossier: 

Onderwerpen: 

Pagina's

Abonneren op RSS - Waarde