Hoe HR-professionals nu wel toekomen aan hun speerpunten

Lege akker met sneeuwBruisend van energie en ideeën ging je na de kerstvakantie weer aan het werk. Een paar dagen andere dingen doen, had je een nieuw perspectief gegeven op je werk. Dit jaar zou je dingen helemaal anders aanpakken. En het HR-instrumentarium, daar ging je eens goed de bezem door halen.

Tot je op je werkplek aankwam.

Terwijl je met een schuin oog de honderd-en-meer mailtjes scande op “brandjes” (de senior inkoper inderdaad op non-actief en op de administratie een stijging van het ziekteverzuim met 3%) en je collega ondertussen vol enthousiasme vertelde over haar wintersportvakantie, stapte een manager je kamer binnen met een dringende vraag. Nauwelijks was de manager weer weg, of je telefoon begon te rinkelen en nieuwe mails stroomden binnen. En ja hoor, daar stond de volgende manager weer te wachten.

Toen je aan het einde van de dag weer thuiskwam, voelde je je weer net zo uitgeblust als voor de vakantie. De eerste dag na de vakantie is altijd lastig, dacht je om jezelf wat op te peppen terwijl je ongeïnspireerd aan het koken ging. Misschien lukt het later deze week wel, als iedereen weer een paar dagen aan het werk is en de rust is weergekeerd.

Uitstijgen boven de waan van de dag

Als je wacht tot het rustig is op een HR-afdeling, dan kun je wachten op je pensioen (of tot het vakgebied is opgeheven). In een organisatie is altijd wel wat aan de hand. 

Zonder de koers van je HR-beleid en het totaal van je instrumentarium op orde te hebben, kost het je veel moeite om geen speelbal van al deze krachten te worden. Dan heb je geen mogelijkheden om te bepalen of die stijging van het ziekteverzuim wel het belangrijkste is waar je je NU mee bezig moet houden.

Daarom is het belangrijk de waan van alle dag nog even nog even op afstand te houden, net als in de vakantie. In ieder geval lang genoeg om dit artikel te lezen en te beginnen met de eerste stap.

Stap 1: check je plannen en ambities

Met het HR-beleid is een bepaalde koers uitgezet. Past deze nog bij de strategie van de organisatie (of van de business-unit, afdeling, enz.) of vraagt de organisatie/het management iets anders van P&O?  Welke ontwikkelingen op de arbeidsmarkt beïnvloeden je HR-beleid, positief of negatief? Staan er reorganisaties of andere organisatiewijzigingen op stapel?

Ongetwijfeld moet je het HR-beleid geheel of op onderdelen aanpassen. Je kunt hiervoor een strategisch HR-plan maken, op hoofdlijnen of als uitgebreid onderzoek. Betrek hier in ieder geval het management bij om de belangen van de business een wezenlijk onderdeel te maken van je plan. Laat je daarbij niet (nog) verleiden om in te gaan op specifieke medewerkers of doelgroepen. Richt je op het totale personeelsbestand en op de wat langere termijn.

Stap 2: bepaal je focus

Natuurlijk is het verleidelijk een lijst aan doelstellingen op te stellen, waarbij veel, of zelfs alle, HR-taakvelden aan bod komen. Helaas verklein je hiermee het effect van je interventies. Kies daarom voor hooguit 5 speerpunten en liefst nog minder.

Welk speerpunt de hoogste prioriteit heeft, hangt van je onderzoek uit stap 1 af. Zoek binnen de resultaten naar het probleem dat 

  • het meest urgent is (ook volgens het management); èn
  • een groot effect op de waardescheppende keten van je organisatie heeft. 

Interventies die dit probleem oplossen, zijn makkelijker zichtbaar binnen je organisatie, omdat managers (en medewerkers) het probleem kennen en als probleem ervaren. Grote kans bovendien dat er waardering is voor de oplossing, omdat deze - direct of indirect, op korte of wat langere termijn - kosten bespaart of meer inkomsten/waarde oplevert. 

Zo’n business case kun je bijvoorbeeld maken voor:

Stap 3: kill your darlings

Je focus bepalen is qua denkwerk en voorbereiding altijd een stuk makkelijker dan de daadwerkelijke uitvoering. Met het uitvoeren van je plannen en ambities krijgen vertrouwde onderwerpen een lagere prioriteit of verdwijnen zelfs van de agenda. Of je moet protocollen en tools afvoeren die je zelf een aantal jaar geleden vol overtuiging hebt bedacht en ontwikkeld.

Kill your darlings, het klinkt makkelijker dan het is. Het lukt ook alleen als je:

  1. bereid bent over je eigen schaduw heen te stappen: het gaat niet om jou en je instrumenten, maar om het collectief van de organisatie;
  2. buiten de gebaande paden denkt vanuit de huidige situatie en gericht op morgen met het oog op je partner in de business, op je klant;
  3. (HR-)leiderschap toont, verantwoordelijkheid neemt als expert over mens en werk en waar nodig de confrontatie aangaat, met jezelf of met de andere mensen in je organisatie.

P&O als partner

Als je plannen en ambities helder zijn, je je focus hebt bepaald en afscheid hebt genomen van een aantal ‘darlings’, dan heb je ruimte om aan het werk te gaan. Niet om je weer mee te laten zuigen door de waan van de dag waarin alles urgent is, maar werkend vanuit de essentie van HR voor de business van je organisatie:

  • je maakt verbinding tussen de businessstrategie en organisatieinrichting (connectie);
  • je stelt je daarbij op als een gelijkwaardige partner van het management (coöperatie);
  • je levert waarde aan de organisatie als expert op het gebied van mens en werk (creatie);
  • en je lost echte problemen op van managers en medewerkers en bouwt aan de toekomst van je organisatie (constructie).

Wat is jouw speerpunt voor 2011? En hoe ga je dat realiseren? Deel hieronder je plannen en ambities met ons en kondig aan welke ‘darlings’ komend jaar het loodje leggen.

Het speerpunt van Arjan Hamberg en Karin Tempelaar voor 2011 is de positionering van P&O-expertise. Schrijf je in voor De kracht van HR nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte van onze nieuwe diensten voor HR-professionals.


Reacties

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Lumax Producties behoudt zich het recht voor reacties in te korten, te wijzigen of te verwijderen.
Heb je al een account op deze website? Log eerst in en schrijf daarna je reactie.

Copyright © 2010-2012 Lumax Producties * Colofon * Privacy en cookiesSitemap * Contact.

KvK 24444115 - BTW NL8199.44.749.B01