HNW: een ‘bohemian revolution’

“For Freedom, Beauty, Truth and Love!”

Vrouw gekleed in de stijl van de film 'Moulin Rouge'

Deze woorden uit het slotlied van de film Moulin Rouge vatten de ‘bohemian revolution’ samen. Vrijheid, schoonheid, waarheid en liefde zijn niet alleen de centrale thema’s van deze culturele revolutie, maar inspireerden ook de makers van genoemde film. Zo binnen, zo buiten.

Op dit moment beleven we een revolutie in organisatieland, samengevat in de kreet Het Nieuwe Werken. Net als bij de bohemian revolution van meer dan 100 jaar geleden kijken we nu vaak naar de resultaten van de omwenteling. Daarbij vergeten we soms te kijken naar de waarden die een beweging richting geven.

Laten we daarom in deze Week van het Nieuwe Werken eens kijken of de waarden van de ‘bohemian revolution’ ook die van HNW kunnen zijn.

Vrijheid

Vrijheid en HNW, ze lijken voor elkaar gemaakt. De samenvatting in 5 punten die op de campagnesite Het Nieuwe Werken doe je zelf! heeft bijna helemaal te maken met het afschaffen van regels en meer vrijheid voor de werknemer:

  1. Bepaal zelf je werktijden
  2. Werk eens ergens anders
  3. Gebruik je phone smart
  4. Baas over eigen baan
  5. Werk slimmer samen

Wat dit rijtje niet laat zien, is waarom je werkt. Iedere organisatie wil immers bepaalde doelen bereiken: een probleem oplossen of een behoefte vervullen van een klant. En juist die klant is helemaal afwezig. Zo blijft HNW een verbetering van secundaire processen en levert het geen toegevoegde waarde aan het primaire proces.

Vrijheid alleen kan daarom niet de dragende waarde van HNW zijn, omdat deze te weinig laat zien wat de klant heeft aan deze nieuwe vorm van organiseren. Het is wel een goed uitgangspunt om mensen meer autonomie in hun werk te geven.

Schoonheid

Schoonheid van werken is niet alleen belangrijk voor kunstenaar en andere creatievelingen, maar voor iedereen. 

Al sinds 2009 interview ik voor het personeelsblad van een ziekenhuis allerlei mensen over hun werk. Wie ik ook spreek - een gespecialiseerde nurse practitioner of een restaurantmedewerker - de geïnterviewde komt vooral los als het gaat over het resultaat voor de klant: de patiënt die met de juiste hulpmiddelen een betere kwaliteit van leven heeft of de medewerkers in het ziekenhuis die hun lunchpauze met lekker eten en hun collega’s kunnen doorbrengen. 

Het resultaat voor de klant staat voorop en daarbij gaat het vooral om de kwaliteit van het resultaat. Mensen die meester in hun vak zijn, zien de schoonheid in hun werk: in een perfecte las, een gesprek met een leerling of een aansprekend talentmanagementprogramma

Waarheid

In een (HNW-)organisatie waarin meningen de ruimte krijgen, kan een gezamenlijk gedragen mening gebaseerd op openlijk gedeelde feiten veel energie losmaken. 

Openheid, transparantie en wederzijds begrip zijn broodnodig om vrijheid in organisaties te kunnen hanteren. Hoe bepaal je anders je eigen werktijden en kun je nog steeds slimmer samenwerken. 

De Waarheid (met hoofdletter!) is wellicht een te groots begrip, maar geen organisatie kan zonder een goede moresprudentie gebaseerd op (gezamenlijke) morele oordeelsvorming. Waarheid helpt daarom HNW invulling te geven in alledaagse situaties: hoe zijn wij waar-achtig.

Liefde

Weinig organisaties zullen amoureuze liefde op de werkvloer stimuleren; het tegendeel is waarschijnlijker. Andere vormen van liefde zouden juist wel gestimuleerd moeten worden, omdat ze bijdragen aan de intrinsieke motivator zingeving.

Tussen de 10 psychologische factoren voor werktevredenheid vind je zowel ‘feedback’ als ‘ondersteuning van de organisatie’. Deze twee factoren hebben beide te maken met de kwaliteit van de relaties op de werkvloer, met liefde. Vooral bij ‘ondersteuning van de organisatie’ is de link liefde in de organisatie duidelijk:

Medewerkers willen het gevoel hebben dat de organisatie waarvoor zij werken om hen geeft.

Juist als verbanden wat losser worden - werken wanneer en waar je wilt - is verbondenheid en zingeving van belang. Waardering en aandacht voor sterke punten vergroten de betrokkenheid van mensen met de organisatie en laten zo liefde stromen.

‘Bohemian revolution’ en HNW

De waarden van de ‘bohemian revolution’ hangen onderling samen en houden elkaar in balans. Het streven naar vrijheid (weg met regels) heeft een bondgenoot in schoonheid (waar gaan we dan wel voor). Waar(achtig)heid en liefde (waardering en betrokkenheid) geven verdere invulling aan de kwaliteit van samenwerken in HNW.

De Week van het Nieuwe Werken kan een indrukwekkende showcase zijn van technologische middelen en praktische resultaten. Laten we alleen niet vergeten om ons te bepalen bij de waarden die ons daarin drijven en ons helpen door de bocht heen te kijken naar de toegevoegde waarde voor medewerker en klant. Juist deze waarden kunnen een doorslaggevende factor zijn voor een revolutie op de werkvloer, niet als hype maar als onderdeel van de ‘bohemian’ HRevolutie.

Wil je een bijdrage leveren aan de ‘bohemian revolution’ in je organisatie? Meld je aan voor De kracht van HR nieuwsbrief. Daarin krijg je maandelijks tips en inspiratie over strategisch HR, talentmanagement en organisatieontwikkeling.


Reacties

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Lumax Producties behoudt zich het recht voor reacties in te korten, te wijzigen of te verwijderen.
Heb je al een account op deze website? Log eerst in en schrijf daarna je reactie.

Copyright © 2010-2012 Lumax Producties * Colofon * Privacy en cookiesSitemap * Contact.

KvK 24444115 - BTW NL8199.44.749.B01